Liidien generointi (Trigger selling) Kun tunnistat triggerin, tavoitat päättäjiä ja yrityksiä, jotka todennäköisesti etsivät jo tuotettasi tai palveluasi ja ovat valmiita ottamaan apusi vastaan. Jotta tämä voidaan toteuttaa, tarvitset nykyaikaista teknologiaa sekä sosiaalisen median tuottaman datan apua. Nämä tunnistetut myyntimahdollisuudet ovat olennainen osa myyntiä, koska ne kertovat sinulle, milloin sinun tulee toimia ja miten sinun tulee olla asiakkaalle relevantti.
Liidien generointi sosiaalisessa myynnissä tarkoittaa sinun henkilökohtaisia toimenpiteitäsi, joita teet sen eteen, että juuri ne potentiaalisimmat asiakkaat triggeröityvät sinun sisällöistäsi, kommenteistasi ja keskusteluistasi. Liidien luominen on sosiaalisessakin myynnissä prosessi, jossa houkutellaan potentiaalisia asiakkaita ja herätellään heidän ostohaluaan. Houkutellaan muun muassa postauksista tykkääviä ja LinkedIn-profiilivierailijoita uusiksi asiakkaiksi.
Näkemyksellinen myynti (insights selling)
Myynnin näkemyksellisyys on kyky muodostaa tarkka käsitys asiakkaan liiketoiminnasta. Kun teet näkemyksellistä myyntiä, käytät dataa, seuraat trendejä, teet markkinatutkimusta ja hyödynnät kokemustasi toimialasta auttaaksesi asiakkaitasi. Osaat seuloa olennaista tietoa, diagnosoida piilevätkin ongelmat, määritellä asiakkaan tarpeen ja lopulta saat asiakkaan tekemään ostopäätöksiä.
Sosiaalinen myyjä on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa sosiaalisissa kanavissa luotettavana neuvonantaja.
Suositusmyynti (referral selling)
Suositusten pyytämiselle ja käyttämiselle avautuu aivan uudenlainen mahdollisuus sosiaalisessa mediassa. Siellä rakennetut luottamus- ja suositteluverkostot voivat avata myyjälle lisämyynnin lähteen, koska oma verkosto osaa ja haluaa suositella sekä häntä että yritystä tutuilleen.
Referenssejä voidaan saada ennen kaupan klousaamista, myyntiprosessin aikana, kaupallisessa kohtaamisessa, kaupan klousauksen jälkeen ja asiakassuhteen syventyessä. Sosiaalisessa mediassa referenssejä näkyy postauksien kommenttikentissä, tai niitä mainitaan yksityisviestein tai LinkedIn profiileissa.
Monikanavainen myynti (omnichannel sales)
Menestyvä uuden ajan B2B-myyjä varmistaa yksilöllisen osto- ja vuoropuhelukokemuksen asiakkailleen sekä hyödyntää tässä relevantteja kanavia. Jokaisen myyjän on laadun kontekstissa hyvä muistaa, ettei asiakasta niinkään kiinnosta, millä kanavalla olet yhteydessä, vaan se, mitä ja miten asiasi kerrot, eli oletko viestimässä juuri hänelle juuri oikeaa arvoa. Jos olet, saat asiakkaan kyllä kuuntelemaan tai ainakin pyytämään sinua lähestymään toisena, parempana hetkenä ja varmasti onnistut sopimaan sille ajankin.
Koska B2B-asiakkaat ovat suuren osan työajastaan verkossa, sosiaalisen myynnin kanavat eivät ainoastaan auta sinua saavuttamaan myyntitavoitteitasi, vaan tekevät myös myyntiprosessista miellyttävämmän sekä sinulle että asiakkaillesi ja näin pystyt paremmin pitämään asiakkaistasi kiinni. Sosiaalinen myynti auttaa myös tekemään työstäsi laadukkaampaa asiakkaankin silmissä.
Kontaktointikanavasi voi olla sosiaalinen media, sähköposti tai puhelin. Sosiaalisessa myynnissä on kyse monikanavaisuudesta, joten voit hyödyntää näistä jokaista. Sinun ei tarvitse valita vain yhtä kanavaa ja poissulkea toista, vaan monikanavaisuus on taito, jota moderni myyjä osaa tehokkaasti hyödyntää. Näin osaat valita vaihtoehtoisia kanavia, jos ensimmäinen ei ole tavoittanut asiakasta tai toiminut onnistumiseen saakka. Osaat hyödyntämään useampaa kanavaa yhteyden ylläpitoon ja siihen, että pysyt asiakkaasi mielessä.