Miten onnistua yrittäjyyden vuoristoradassa?

Markkinointi, Myynti,

Viimeaikoina olen kuvaillut yrittäjyyttä sanoilla ”hullua”, ”vaikeaa”, ”vuoristorataa” ja samalla sanat ”menestynyt” ja ”parasta” on mahtunut samaan virkkeeseen. Miten se on edes mahdollista?

Tässä blogissa kirjoitan siitä, miten onnistua hullussa ja silti niin ihanassa yrittäjyyden vuoristoradassa.

Tilastokeskuksen vuoden 2017 selvityksen mukaan yrittäjinä toimivat naiset ovat tutkitusti yleisemmin innostuneita työstään ja tyytyväisempiä yrittäjyyteen kuin miehet. Yli puolet yrittäjänaisista oli yrittäjyyteen ja työhönsä erittäin tyytyväisiä, kun palkansaajanaisista vain kolmannes koki samoin.

Mielipiteeni on, että tähän on ainakin yksi syy: intohimo, jonka me naiset ehkä rohkeammin tunnistetaan ja uskalletaan näyttää ulospäin.

Yrittäjäksi lähteminen jättämällä IT alan B2B-myynnin duunit, oli itselleni lääke siihen tunteeseen, että kaikki on periaatteessa hyvin, mutta silti moni asia ei ole kohdallaan. Olin polttanut itseäni loppuun, voinut huonosti huonon johtamisen takia ja tuntenut oloni tukahdetuksi, koska käteni oli sidotut.

Tiesin, että yrittäjänä toimeentulo on ehkä epävarmaa, mutta se mitä jo osasin odottaa saavani vastineeksi, on parempaa kuin mikään työ työnantajalla. Sain merkityksellisyyttä, vapautta ja vastuuta. Sain kokonaisuuksien ja yksityiskohtien hallinnan tunnetta.

Sain yrittäjänä fiiliksen, että teen juuri sitä mitä haluat tehdä – ja kenen kanssa haluan tehdä. Toisaalta alkoi myös elämäni kovin koulu, vuoristoratakyyti ja oppimatka, jonka kahden vuoden päällimmäiset fiilikset tässä.

Naisyrittäjyys on ollut kuin elämäntapa, jossa yhdistyy äitiys, ura, maailman vaikein ammatti ja maailman parhaat itse valitut työtehtävät.

Yrittäjyys vaatii kipeitä päätöksiä, epäonnistumisen sietämistä, tervettä hulluutta ja sairasta (ja sairaasti) huumoria. Nyt jaan omat yrittäjyysvinkkini huomisen naistenpäivän kunniaksi!

Rakenna jotain, mihin uskot

Jos sinäkin olet mahdottoman innostunut siitä mitä teet tai haluat tehdä, uskon, että kohdallasi yrittäjyydestä voi tulla elämäntapa. Sellainen, missä kuluneita työtunteja ei osaa edes ajatella työtunteina, koska työ mitä teet, on niin super nastaa.

Uskon, että kun on intohimoa, on motivaatiota. Kun on motivaatiota, tulee tuloksia. Sen intohimon on tultava aidosti sydämestä. Joten mille sinun sydämesi sykkii?

Sanoita se, kirjoita se, puhu se ääneen.

Mulla se oli missio muuttaa myyntiä sosiaalisemmaksi ja näkemyksellisemmäksi. Halusin palavasti auttaa myyntiä ja markkinointia Suomessa sekä vaikuttaa teollani. Tämä intohimo kantaa edelleen.

Tuotteista oma osaaminen

Ei riitä, että omasta mielestä tuote, palvelu tai osaaminen on tosi hyvää. Sen on oltava myös aidosti tarpeellinen asiakkallesi. Sille on oltava markkinaa ja sen täytyy olla mahdollisimman helposti ostettavissa. Oman osaamisen tuotteistaminen on todella monen uuden yrittäjän kompastuskivi, jonka takia ne pöytälaatikkoideat jää sinne laatikkoon.

Tuotteistamisen tavoite on aika simppeli: helpottaa palvelun ostamista ja myyntiä. Se ei ole pelkästään palvelupakettien laatimista, vaan palveluiden kehittämistä, määrittelyä ja muotoilua. Tavoitteena on helpommin ymmärrettävä ja ostettava palvelu, jotta sun toiminta tehostuu (saat enemmän myyntiä) ja asiakkaan kokeman arvon paranee (ja taas saat lisää myyntiä).

Muista, että asiakas ei välttämättä itse edes tiedä mitä tarvitsee tai haluaa. Siksi ei pidä kysellä asiakkaalta mitä hän tarvitsee, vaan selvittää mikä ongelma asiakkaalla on ja sitten ratkaista se.

Samoin kun on rakennettava sitä tietoisuutta ja herätettävä asiakkaat tunnistamaan ne ongelmat. Ja alleviivattava, miten juuri sinä osaat auttaa. Tämä tapahtuu tänä päivänä verkossa.

Kiteytä ja tee lupauksia – sitten ylitä ne

Kun päätät mitä teet ja kenelle, usko siihen. Oikeasti usko siihen. Sitten lupaa se asiakkaillesi ja kiteytä ne lupaukset muotoon, jota asiakkaasi ei voi vastustaa.

Yrittäjiltä puuttuu aivan liian usein ydinviestit, sloganit, arvolupaukset ja hissipuheet. Ydinviesti kertoo tiiviisti ja houkuttelevasti yrityksesi liiketoiminnan ytimen. Ideana on kirkastaa yrityksesi olemassaolon tarkoitus asiakasta kiinnostavalla tavalla, joten mission, vision, arvojen ja toimintatapojen tulee tukea tätä kiteytystä.

  • Miksi? Miksi yrityksesi on olemassa? Miksi inspiroidut joka päivä? Miksi olet yrittäjä?
  • Mitä? Mitä tehdään? Kenelle (asiakas) tehdään?
  • Miten? Miten työtä tehdään? Missä muodossa autat? Miten ydinviestin antama lupaus lunastetaan?

Lopuksi: ydinviestit ei ole vain korulauseita, joten ylitä lupaukset joka kerta kun voit. Ole niin hyvä asiakkaallesi, että hän haluaa ostaa sinulta apua aina uudelleen ja suositella sinua kavereilleen.

Löydy, näy ja erotu verkossa

Jos olet seurannut minua, tiedät, että verkostoitumisen puolesta puhun paljon. Verkostot ja niissä rakentuvat suhteet sekä luottamus, ovat yrittäjälle ja myyjälle modernin myynnin kivijalkoja.

Verkostoituminen on yksi sosiaalisen myynnin tekniikoista, jossa verkostoidut olennaisten päättäjien, asiakkaiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä olet oikeissa keskustelussa itse mukana. Some on kanava, jossa etsit ja hyödynnät tietoa ja sen myötä ymmärrät paremmin asiakkaita ja muita alan yrittäjäkollegoita tai vaikuttajia.

Kun verkostosi kasvaa ja olet aktiivinen somessa, sitoutat uusia ja nykyisiä asiakkaita ostoprosessin vaiheiden varrella. Sitäpaitsi, koskaan ei tiedä etukäteen kenestä muodostuu yrittäjäurallesi tärkeä ihminen.

Omassa LinkedIn verkostossani on jo yli 20 800 tyyppiä ja Instagramissa noin 2600. Näitä verkostoja olen rakentanut vuosia. Tänä päivänä, verkostoni toimii luottamusverkostona, jossa minä autan sekä tulen autetuksi.

Verkostoni generoi liidejä, tuo jatkuvaa inboundia, suosituksia ja näin säännöllisesti uusia asiakkaita, ilman että mä myyn. Miksi tämä toimii näin? Koska olen ansainnut sen luottamuksen ja näkyvyyden. Ja olen vuosia halunnut auttaa ja antanut osaamisestani sekä ajatuksistani heille.

Kasvata säkin sellainen verkosto ja yhteisö, jotka haluavat rakentaa kanssasi pilvenpiirtäjiä, eikä vain kasata tiiliä.

Vahvista oma brändi

Yrittäjänä olet oman elämäsi toimitusjohtaja ja näin ollen vastuussa itsesi brändäämisestä. Varmista, että asiakkaat ja kumppanit löytävät sinut ja kun löytävät, erotut eduksesi ja vakuutat. Kyllä, tämä vaatii muutakin kuin vain profiilit kuntoon, eli on suotavaa miettiä sisältö- ja kanavastrategiaa.

Jos jotain olen oppinut brändistä, se on tämä: vahva ja persoonallinen brändi nostaa sut massasta, herättää huomion, kasvattaa arvoa ja helpottaa myyntiä.

Brändisi markkinointia et voi tehdä niin, että teet kaikkea kaikille. Ei mennä siis määrä, vaan laatu ja strategia edellä. Usko minua, tulet säästämään aikaa ja rahaa, kun tekojesi alla on kirkastus omaan brändi-identieettiisi ja sen pohjalta edes ajatustasolla suunnitelma.

Sisältö ilman strategiaa on vain yksittäisiä lähtöjä ilman selkeää päämäärää. Saat ehkä aikaiseksi pöhinää, mutta et tuloksia.

Kun aloitat markkinointisuunnitelmien rakentamisen, muista, että sinä et ole sama asia kuin yritys. Varsinkin, jos haluat kasvattaa firmaa, on hyvä, että teet pesäeron siihen, kuka sinä olet ja mikä on yrityksen brändi.

Molempien (sinä ja yritys) kuuluu löytyä verkosta ja olla brändiltään johdonmukaisia. Tee päätöksiä ja pidä kiinni siitä, että sinut sekä yritys tunnistetaan “tietyistä jutuista”.

Sinun omien bränditunnisteiden kannattaa olla verkkosivuilla, someprofiileissa, sähköpostin allekirjoituksissa, myynti- ja markkinointimateriaaleissa, some- ja digimarkkinoinnin visuaalisissa elementeissä, brändin väreissä, logossa, äänensävyssä, jolla viestit sekä somepostauksien kuvissa jne.

Tee rohkeita tekoja

Me suomalaiset olemme tunnetusti vaatimatonta kansaa varustettuna huijarisyndroomalla. Yhtälö on aika haastava, koska yrittäjän tulisi yrittää, eli toisin sanoen tehdä enemmän kuin vain suunnittelee tekevänsä.

Ethän siis ole ylivarovainen yliajattelija.

Olen aika varma, että osaat enemmän ja paremmin kuin luuletkaan. Ole siis itsevarmempi kuin ajattelet olevasi ja seiso sen takana, miten hyvä olet.

Se tulee näkymään positiivisesti ulos.

Eikö vain, että nainen, joka kantaa itsensä hyvin, on vetovoimainen? Näin on myös yrittäjä, joka kantaa osaamisensa ja intohimonsa sekä antaa sen kuulua tekojen kautta.

Ajattele epäonnistuminen oppimisena

Älä pelkää epäonnistua. Jos mokaat, se on oppimista. Kunhan siis opit siitä mokasta. Muista, että varmin tapa epäonnistua, on jättää kokonaan tekemättä.

Mäkin olen oppinut (mokannut) paljon tämän 2,5 vuoden yrittäjyyden aikana. Moni asia on mennyt perse edellä puuhun ja vielä useampi asia olisi pitänyt miettiä loppuun, ennen kuin toimin. Mutta arvaa mitä? Mä mieluummin teen ja opin, kuin sammaloidun ja tyssään paikalleen.

Vierivä kivi ei sammaloidu- sanonta tarkoittaa mulle ikuista ja säännöllistä oppimatkaa. Sitä, että kehitän itseäni tekemällä.

Jos sulla on unelma, tavoite tai intohimo, älä anna minkään estää sua.

Älä lähde vertailemaan itseään tai yritystään muihin

Kukaan muu ei ole sinä. Siksi se on kilpailuetusi.

Tyhmintä mitä voi omalle pääkopalle ja itsetunnolle tehdä, on verrata itseään sellaisiin, jotka ovat tehneet sitä samaa mitä sinä nyt aloitat, jo viisi tai kymmenen vuotta.

Muista, että he ovat jo matkallaan mokanneet (oppineet) x 10 000 enemmän, joten heillä on enemmän kokemusta ja tietoa. Jatka nyt sitä mitä teet, ja pian sinä olet se, jota nyt ihailet ja katsot ylöspäin.

Ja jos haluat, että asiantuntijabrändi rakentuu ja se status pysyy, kehitä itseäsi jatkuvasti myös lukemalla, kuuntelemalla ja investoi itseesi. Näin minäkin olen tehnyt mm. Kuluttamalla ammattitietoa ja ostamalla mm. mentorointeja sekä sparrausta.

Tee paskat duunit aina heti pois alta

Ensinnäkin laita joka ikinen asia mitä sun todo- listalla on, suoraan kalenteriin. Eli varaat niille realistisesti aikaa, jolloin et ylimyy kalenteriasi punaiselle. Tästä puhun kahden vuoden ylimyynnin kokemuksen kautta…

Toiseksi kaikki työtehtävät, jotka ovat tylsää, epämiellyttävää ja inhokkia: TEE NE AINA ENSIN. Jos et tee, ne jäävät roikkumaan ja todennäköisesti myös tekemättä. Se voi olla kylmäsoitto, laskujen maksaminen, kuittishow tai vaikkapa markkinoinnin suunnittelu.

Delegoi kaikki, mitä et osaa. Olen delegoitun yrityksen digimarkkinoinntia, kirjanpidon, visuaalisen somesuunnittelun, videoiden editoinnin, tutkimuksien ja taustatöiden selvityksiä, copy writingia yrityksen blogeille, prospektointia ja KAIKKI HALLINNOLLISET TYÖT MITÄ VOIN. Koska en joko osaa, tai tykkää niistä.

Mutta kolme asiaa, mitä et voi ulkoistaa (täysin) ovat:

  1. Myynti ja asiakaskohtaamiset
  2. Rahan eli talouden seuraaminen ja firman lukujen johtaminen
  3. Asiantuntijabrändisi

Tai ehkä voit, mutta väitän, että silloin jää uupumaan kolme bisneskriittistä asiaa;

  1. Asiakasymmärrys ja myyntitaidot
  2. Hallinta oman firmasi taloudesta ja kannattavuudesta
  3. Luottamus ja tunnettuus osaamisestasi ja persoonaasi kohtaan

Myyntiä ei tule, jos olet myymättä

Ikuinen yrittäjien sudenkuoppa, erityisesti palvelu- ja asiantuntijayrittäjillä. Ajatellaan, ettei haluta tuputtaa ja stressataan, kun kassavirta on laskusuuntainen.

Eli ei myydä.

Sinulla on kuitenkin oltava myyntirutiinit, jolla varmistat myynnin säännöllisyyden ja jatkuvuuden. Kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka harmittelevat myynnin epätasaisuutta ja myyntikuukaudet heittelevät nollasta tuhansiin.

Tähän on tasan yksi syy: SINÄ. Sinulla ei todennäköisesti ole selkeää myyntiprosessia ja rutiineita, jotka varmistaisivat ennustettavaa ja säännöllistä myyntiä.

Jos osui vyön alle, ala nyt rakentamaan prossessia ja sulkemaan kalenterista aikaa MYYNTITYÖLLE. Se ei tarkoita, että on pakko roikkua kylmäsoittamassa kahdeksan tuntia päivässä. Rakenna sellainen myyntistrategia, joka palvelee sun tapaa myydä (ja markkinoida) ja joka vastaa sun asiakkaasi tapaa ostaa. Tähän liittyy myös tuotteistus ja sun brändi, josta paasasinkin jo.

Myyntiä tulee vain toistojen ja rutiinien kautta. Ja tietenkin, laadun ja oikean suunnan:

  1. Suunta = Asiakasymmärrys, ideaaliasiakkaat ja valinnat
  2. Laatu = Asiantuntemus, monikanavaisuus, asiakaslähtöisyys
  3. Määrä = Toistot, rutiinit ja prosessit

******

Kiitos, kun jaksoit lukea tänne saakka. Toivon, että tämä blogi kolahti jonnekin syvälle yrittäjäsydämeesi. Tavoitteeni tällä oli auttaa, ei tökkiä tai huudella.

Yrittäjyys on maailman paras ja vaikein ammatti. 🧡

Haluatko menestyväksi yrittäjäksi, kirkastaa suuntasi uutena yrittäjänä tai kasvattaa sitä mitä olet jo hyvin saanut rakennettua? Autan kasvumentorina. Kurkkaa lisää täältä.

Seuraa myös somessa tägiä #kasvuvinkit ja verkostoidutaan LinkedInissä sekä Instagramissa.

Social Selling Growth verkko- ja hybridivalmennus

Valmiina valjastamaan LinkedIn myynnin ja tunnettuuden tuloksien työkaluksi? Aloita matkasi kohti social selling mestaruutta ja liity mukaan uuteen Suomen ensimmäiseen sosiaalisen myynnin hybridivalmennukseen ja yhteisöön! 

Social selling Growth on hybridivalmennusohjelma sekä yhteisö, joka tarjoaa askeleet, työkalut sekä ideat sosiaalisen myynnin tuloksien rakentamiselle.

Jos toimit B2B-myynnissä, yrittäjänä tai myynnin johdon tehtävissä, lue alta millainen kasvumatka sinua odottaa ja miten pääset mukaan!